Sieroszewice, dnia 13 stycznia 2014 r.

 

 

Nr IPR 6220.07.4.13                                                                                                                     

 

 

POSTANOWIENIE



Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 63 ust. 1 i 4,  a także art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 6 lit. „b”  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.),  po zasięgnięciu opinii:


- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – postanowienie znak:
WOO-I.4240.487.2013.ZP z dnia 27 grudnia 2013r.
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego – opinia znak: ON-NS.72.2.66.2013
z dnia 19 grudnia 2013r.


postanawiam

 

nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie elektrowni wiatrowej na działce  numer 309 położonej w miejscowości Masanów gm. Sieroszewice. Wnioskodawcą planowanego przedsięwzięcia jest Pana Ryszard Światły, zam. Stobno 65; 62-871 Godziesze, oraz
określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Raport należy opracować zgodnie z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) ze szczególnym uwzględnieniem podanych niżej zagadnień:


 

1. Z zakresu ochrony przyrody:


    1. Opisanie elementów przyrodniczych środowiska objętych ochroną na podstawie Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem ptaków i nietoperzy w cyklu rocznym tj. w okresie rozrodczym, migracji i zimowania. Opis ten powinien zawierać podstawowe parametry lokalnych populacji, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposób wykorzystywania omawianego terenu przez awifaunę i chiropterofaunę. Powyższe informacje należy sporządzić na podstawie szczegółowych, aktualnych i konkretnych danych dotyczących gatunków oraz siedlisk występujących na przedmiotowym terenie i obejmujących m.in. okres wegetacyjny roślin, a także okres lęgowy, migracji i zimowania chronionych gatunków zwierząt (w szczególności ptaków i nietoperzy). Do raportu należy dołączyć również inwentaryzację siedlisk przyrodniczych występujących na terenie planowanego przedsięwzięcia i w strefie jej bezpośredniego wpływu. Zagadnienia związane z występowaniem gatunków objętych ochroną oraz ich siedliska przedstawić również w formie graficznej.

    2. Opisanie terenu w obrębie planowanej farmy wiatrowej z uwzględnieniem: ukształtowania, sposobu użytkowania terenu, krajobrazu, wód powierzchniowych, położenia kompleksów leśnych, szpalerów drzew, terenów podmokłych itp. Należy szczegółowo opisać metody i materiały wykorzystane do zebrania ww. danych.

    3. Opisanie i ocena wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na ptaki i nietoperze, a także plaży (mogące gromadzić się w wykopach pod elektrownie) wraz z oceną wpływu na obszary chronione położone w otoczeniu inwestycji.

    4. Opis przewidywanego znaczącego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na ww. elementy, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia oraz wykorzystywania zasobów środowiska.

    5. Opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie (wskazanie działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko. Wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, niebudzący wątpliwości co do miejsca i sposobu ich wykonania. Przy opisie działań minimalizujących należy uwzględnić zalecenia zawarte w „Wytycznych w zakresie prognozowania oddziaływań na środowisko farm wiatrowych" (M. Stryjecki, K.Mielniczuk, 2011, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Warszawa), w tym zalecenia, aby w obrębie jednej farmy wiatrowej oraz farm sąsiednich, wielkość planowanych do budowy elektrowni była taka sama. Należy odnieść się również do: „Wytycznych w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki" (2008, PSEW, Szczecin) oraz wytycznych zawartych w opracowaniu Porozumienia dla Ochrony Nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze".

    6. Przedstawienie zagadnień związanych z występowaniem gatunków objętych ochroną oraz ich siedlisk w formie graficznej.


2. Z zakresu ochrony przed hałasem:


      1. Określenie parametrów akustycznych i geometrycznych elektrowni planowanej elektrowni istniejących (najwyższy możliwy poziom mocy akustycznej).

      2. Wykonanie analizy akustycznej oraz wskazanie lokalizacji planowanej i istniejących turbin w układzie współrzędnych określonych jako PL-1992 lub PL-2000 (z podaniem południka osiowego), zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 października 2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz.U. poz. 1247). W przypadku, gdy przewiduje się niewielką zmianę lokalizacji turbiny na późniejszym etapie realizacji przedsięwzięcia, należy wskazać wielkości przewidywanego przesunięcia w stosunku do wskazanych współrzędnych oraz najbardziej niekorzystną przewidywaną lokalizację ze względu na wpływ przedsięwzięcia na akustyczny stan jakości środowiska w ww. układzie odniesienia. Dla sytuacji najbardziej niekorzystnej należy wykonać ponowną analizę akustyczną i wykazać ponad wszelką wątpliwość, że zmiana lokalizacji turbiny we wskazanym zakresie nie będzie skutkowała wystąpieniem przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną.

      3. Podanie odległości od najbliższych planowanych lub istniejących w sąsiedztwie przedmiotowego przedsięwzięcia turbin wiatrowych.

      4. Dołączenie informacji od właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanych turbin wiatrowych, ze wskazaniem rodzajów terenów, o których mowa w art. 113, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.) i Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. nr 120, poz. 826 ze zm.); w szczególności należy określić odległości najbliższych terenów, o których mowa w ww. aktach prawnych od planowanej turbiny.

      5. Określenie największej odległości od siłowni, dla której przekroczone będą dopuszczalne poziomy hałasu w odniesieniu do terenów określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

      6. Opisanie przewidzianych skutecznych środków zmniejszających poziom hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych na terenach objętych ochroną akustyczną, zgodnie z przepisami odrębnymi.

      7. Przedstawienie otrzymanych wyników w formie opisowej oraz graficznej za pomocą izolinii odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu określonym dla najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną.

      8. Wskazanie na załącznikach graficznych prezentujących rozkład poziomów hałasu lokalizacji każdego ze źródeł hałasu i granic najbliżej położonych terenów, dla których określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz ze wskazaniem tych poziomów.

        1. Z zakresu gospodarki odpadami:

          1. Przedstawienie informacji dotyczących ilości i rodzaju wytarzanych odpadów na etapie realizacji (budowy), eksploatacji oraz likwidacji przedsięwzięcia.

          2. Przedstawienie informacji dotyczących przewidywanych sposobów ograniczenia negatywnego oddziaływania odpadów na środowisko (minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów, ochrona środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami mogącymi powstać na etapie realizacji i eksploatacji farmy wiatrowej).

          3. Przedstawienie informacji dotyczących zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska gruntowo-wodnego przez płyny eksploatacyjne, w tym olej transformatorowy.

        2. Z zakresu ochrony przed polami elektromagnetycznymi:

          1. Opisanie sposobu przyłączenia turbin do sieci elektroenergetycznej, z uwzględnieniem własnych stacji elektroenergetycznych, napięcia znamionowego sieci wewnętrznych i sposobu przesyłu wytworzonej energii (linie kablowe, napowietrzne).

          2. W przypadku budowy lub istnienia stacji elektroenergetycznych i/lub linii napowietrznych należy ocenić rozkład pól elektrycznego i magnetycznego wokół tych obiektów w odniesieniu do wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pół elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych pól. Analizę należy wykonać z uwzględnieniem oddziaływania w granicach terenu należącego do inwestora oraz poza nim.

        3. Przedstawienie charakterystyki całego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem wszystkich elementów infrastruktury towarzyszącej - istniejącej oraz planowanej w ramach rozbudowy elektrowni (turbiny wiatrowe, kable podziemne, drogi dojazdowe, place montażowe, zaplecze budowy, place manewrowe, wewnętrzna stacja transformatorowa itp.), a także warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji elektrowni wiatrowych. Należy wskazać również przewidywany okres i czas trwania budowy, eksploatacji i ewentualnej likwidacji farmy, zagadnienia związane z transportem materiałów budowlanych i elementów elektrowni (np. częstotliwość przejazdów, liczba i rodzaje pojazdów) oraz wielkość terenu zajętego przez poszczególne elementy farmy wiatrowej, a także wielkości terenu czasowo zajętego w trakcie jej budowy.

        4. Analiza oddziaływań skumulowanych przedmiotowego przedsięwzięcia z innymi konstrukcjami o takim samym przeznaczeniu, obejmująca oddziaływania akustyczne oraz oddziaływania na awifaunę i krajobraz.

        5. Opis analizowanych wariantów, wraz z uzasadnieniem proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, obejmujący oddziaływanie skumulowane.

        6. Analiza możliwych konfliktów społecznych związanych z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

        7. Odniesienie do art. 81 ust. 3 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w "Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", zatwierdzonym na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów. Odpowiedź szczegółowo uzasadnić odwołując się do zapisów ww. dokumentu oraz przepisów ustawy Prawo wodne.

           

        8. Przedstawić opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie i ograniczenie  ewentualnego wpływu przedsięwzięcia na zabudowę mieszkaniową.


                                                                                 UZASADNIENIE


W dniu 06.12.2013 r., wpłynął wniosek Pana Ryszarda Światłego, zam. Stobno 65; 62-871 Godziesze w sprawie rozbudowy elektrowni wiatrowej na działce  numer 309 położonej w miejscowości Masanów gm. Sieroszewice.


Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust 1 pkt. 6 lit. „b”  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących  znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zmianami), dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana.


W związku z powyższym na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z wnioskiem o wydanie opinii o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. W dniu 22 grudnia 2013r. otrzymano opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu Nr WOO-I.4240.487.2013.ZP, w której stwierdza się, że istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W opinii tej  określono również zakres raportu.  Z takim samym wnioskiem wystąpiono do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim. W dniu 19 grudnia 2013 r. otrzymano opinie znak: ON-NS.72.2.66.2013, w której  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim stwierdza, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest wymagane, w opinii tej określono zarazem co powinien zwierać raport.


            Planowana inwestycja polega na rozbudowie istniejącej dwuwiatrakowej elektrowni o łącznej mocy 0,5 MW o jeden wiatrak, o nominalnej mocy elektrycznej turbiny nie większej niż 0, 85 MW. Działka, na której planowana jest rozbudowa znajduje się w miejscowości Masanów , to działka o numerze ewidencyjnym 309 w obrębie Masanów, na terenie gminy Sieroszewice. Na działce istnieje już elektrownia wiatrowa z towarzysząca infrastrukturą oraz komunikacją. Łączna moc wiatraków wyniesie 1,35 MW.


Wiatrak ma być wzniesiony na działce nr 309 znajdującej sie po północno- zachodniej stronie skrzyżowania szosy nr 450 (Ołobok - Wielowieś Klasztorna) z lokalną drogą gruntową łączącą wieś Masanów i jej północno-wschodnią kolonię. Wieża ma być umieszczona w odległości ok. 100 m od asfaltowej drogi nr 450 i ponad 50 m od drogi gruntowej. Teren w promieniu 500 m wokół miejsca usytuowania wiatraka jest prawie plaski w sektorze północno-zachodnim i południowym (o rzędnych 127 - 130 m npm). W sektorze północno-wschodnim i południowo-wschodnim teren jest lekko pofałdowany i za drogą nr 450 opada w kierunku doliny rzeki Prosny do rzędnej 115m npm. Otoczenie to tereny upraw rolnych, z kępami zakrzaczeń i zadrzewień w pobliżu szosy i rowów wodnych. W sąsiedztwie - na terenie przynajmniej 225 ha wokół planowanej elektrowni wiatrowej - nie ma lasów, rezerwatów przyrody, zbiorników wodnych, rzek, udokumentowanych stanowisk ptaków ani szlaków ich wędrówek.


Najbliższy budynek mieszkalny w zabudowie zagrodowej znajdzie sie w odległości ok. 170 m na południowy-zachód od projektowanego wiatraka (działka nr 305). Następne zagrody są drogą nr 450, w odległości ok. 250 – 300 m w kierunku NNE i NE od miejsca przewidywanego pod wiatrak. Obecnie szumy tła akustycznego w sąsiedztwie najbliższych zagród pochodzą od hałasów pojazdów na drodze nr 450.


           Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt. 2 lit e ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustalono, że inwestycja zostanie zlokalizowana na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Dolina rzeki Prosny, który został ustalony przez rozporządzenie Wojewody Kaliskiego nr 65 z dnia 20 grudnia 1996 r. i obejmuje cały teren gminy, obecnie ww obszar nie posiada obowiązujących zakazów. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Baryczy PLB020001 i obszar Ostoja nad Baryczą PLH020041, oddalone o około 20 km od miejsca realizacji inwestycji.


          Dokładna analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia oraz warunków środowiskowych i terenowych pozwoli na określenie skutecznych metod zabezpieczenia środowiska przed negatywnym wpływem przedsięwzięcia. Analiza raportu o oddziaływaniu na środowisko wykaże, czy inwestycja spełniać będzie wymagania prawne w zakresie ochrony środowiska.

 

         Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Ustalając zakres raportu wskazano, że powinien on zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochrona przed hałasem i polami elektromagnetycznymi oraz gospodarką odpadami. W raporcie należy także opisać rodzaj technologii jaka zostanie zastosowana w fazie eksploatacji przedsięwzięcia, przedstawić warianty realizacji inwestycji, przeanalizować możliwość skumulowanego oddziaływania planowanej inwestycji z innymi obiektami o podobnym przeznaczeniu zlokalizowanych w sąsiedztwie.


W związku z realizacją i eksploatacją inwestycji raporcie powinna być również zawarta analiza możliwych konfliktów społecznych.


Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji postanowienia.



POUCZENIE

 


Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, ul. Częstochowska 12 za pośrednictwem Wójta Gminy Sieroszewice w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

 

Opublikowane przez: Roman Sodolski | Autor: Referat Inwestycji, Gospodarki Przestrzennej, Promocji i Rozwoju - Ryszard Boduch | Data wprowadzenia: 2014-01-13 14:05:26 | Data modyfikacji: 2014-01-13 14:09:04.

                                                                                                                   Sieroszewice, dnia 13 stycznia 2014 r.

 

 

Nr IPR 6220.07.5.13                                                                                                                     

 

 

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 123, zgodnie z art. 97 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Ryszarda Światłego, zam. Stobno 65; 62-871 Godziesze w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia wymienionego w § 3 ust. 1 pkt.  6 lit. „b” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływał na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.)

 

postanawiam

 

zawiesić postępowanie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie elektrowni wiatrowej na działce  numer 309 położonej w miejscowości Masanów gm. Sieroszewice do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 

UZASADNIENIE

W dniu 06.12.2013 r., wpłynął wniosek Pana Ryszarda Światłego, zam. Stobno 65; 62-871 Godziesze w sprawie rozbudowy elektrowni wiatrowej na działce  numer 309 położonej w miejscowości Masanów gm. Sieroszewice.

 

Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust 1 pkt. 6 lit. „b” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących  znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zmianami), dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana.

           W dniu 13 stycznia 2014 r.  wydano postanowienie nr IPR 6220.07.4.13 w którym nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określono zakres raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

             Biorąc pod uwagę art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), orzeczono jak
w sentencji .

 

POUCZENIE

 

Na niniejsze postanowienie  na podstawie 63 ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  nie przysługuje zażalenie.


 

Opublikowane przez: Roman Sodolski | Autor: Referat Inwestycji, Gospodarki Przestrzennej, Promocji i Rozwoju - Ryszard Boduch | Data wprowadzenia: 2014-01-13 14:11:18 | Data modyfikacji: 2014-01-13 14:11:52.

Zobacz:
 Budowa elektrowni fotowoltaicznej Strzyżew 1 - postanowienie .  Rozbudowa elektrowni wiatrowej na działce numer 309 w miejscowości Masanów  .  Budowa budynku inwentarskiego przewidzianego do chowu kaczek o obsadzie 38,4 DJP wraz z infrastrukturą przewidzianą do prawidłowego funkcjonowania o łącznej powierzchni zabudowy 7700 m2 w miejscowości Strzyżew . 
Data wprowadzenia: 2014-01-13 14:11:18
Data modyfikacji: 2014-01-13 14:11:52
Autor: Referat Inwestycji, Gospodarki Przestrzennej, Promocji i Rozwoju - Ryszard Boduch
Opublikowane przez: Roman Sodolski