I. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW/ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Wniosek o udostepnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców składa się do organu gminy na terenie której posiada miejsce zameldowania osoba, której dane mają być udostępione. Wniosek można złożyć w: Urzędzie Gminy Sieroszewice Sieroszewice ul. Ostrowska 65 pok. nr 4 tel. +48 62 739 60 76 wew. 334
PODSTAWA PRAWNA: 1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 ze zm.); 2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz 2000 ze zm.; 3. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1493); 4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz 2142 ze zm.); 5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r. poz. 2482).
II . KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM / ZAINICJOWAĆ SPRAWĘ: 1. Podmioty, którym dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań. O dane jednostkowe mogą ubiegać się:
Rozpatrzenie sprawy w trybie interesu faktycznego polega na skierowaniu przez organ do osoby poszukiwanej wystąpienia, zawierającego podstawowe informacje o Wnioskodawcy (imię i nazwisko), zakres żądanych danych oraz cel, dla którego udostępnione dane zostaną wykorzystane. Udostępnienie żądanych danych następuje wyłącznie po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę zainteresowaną. W przypadku nie uzyskania zgody osoby poszukiwanej, wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia żądanych danych. Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje nieodpłatnie. 2. Jednostki organizacyjne i osoby, które
W przypadku powoływania się na interes prawny Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych innej osoby, lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione.
Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje odpłatnie z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia W przypadku gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa. UWAGI Podmioty publiczne, które nie posiadają decyzji administracyjnej, na podstawie której uzyskały dostęp do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w danym roku kalendarzowym będą mogły uzyskać maksymalnie 300 danych jednostkowych z rejestru PESEL albo 300 danych jednostkowych z poszczególnych rejestrów mieszkańców, prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez dany organ gminy. Począwszy od roku 2020 okres rozliczeniowy rozpoczynać się będzie od 1 stycznia, a kończyć 31 grudnia każdego roku. Nie udostępnia się danych jednostkowych z rejestru PESEL podmiotom publicznym, którym wydana została decyzja administracyjna zezwalająca na dostęp do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych (tzw. decyzja teletransmisyjna). Dane z rejestru PESEL podmioty te uzyskiwać mogą wyłącznie samodzielnie w ramach posiadanego dostępu do rejestru PESEL w trybie teletransmisji danych. W przypadku gdy podmiot posiadający decyzję teletransmisyjną złoży do wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru PESEL, wniosek taki nie zostanie zrealizowany. Wnioskodawcy wydane zostanie postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania na podstawie art. 47 ust. 3a ustawy o ewidencji ludności. Aktualna lista podmiotów publicznych posiadających dostęp do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych (posiadających decyzję teletransmisyjną) publikowana jest przez Ministra Cyfryzacji na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/udostepnianie-danych-z-rejestru-pesel-uwaga-zmiany.
Wniosek można złożyć w następującej formie: Dane jednostkowe udostępnia się na wniosek osób lub jednostek organizacyjnych złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Oznacza to, że wniosek ma być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP. Godziny przyjmowania interesantów: poniedziałek 9:00 – 17:00
III . WYMAGANE DOKUMENTY:
Uwaga! 1. Dla zidentyfikowania w rejestrach poszukiwanej osoby, należy wskazać w części wniosku - „Dane osoby, której wniosek dotyczy” jak najszerszy zakres posiadanych informacji (np. imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego, poprzedni adres zameldowania itp.). 2. W dziale 1 wniosku o udostępnienie danych jednostkowych w pozycji nazwa organu gminy należy wpisywać WÓJT GMINY SIEROSZEWICE, ponieważ zgodnie z art. 11 a ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym organem gminy jest Wójt Gminy, a nie Urząd Gminy.
IV. OPŁATY:
Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej. Zwolnione z opłaty skarbowej jest złożenie do sprawy dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu. Opłaty można dokonać w kasie Urzędu Gminy lub bezgotówkowo na rachunek bankowy Urzędu Gminy: Bank Spółdzielczy Rososzyca
V. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
VI. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA: Stanowisko ds. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych.
VII. TRYB ODWOŁAWCZY: Od decyzji odmawiającej udostępnienia danych przysługuje odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji Dokumenty do pobrania:
Wniosek o udostepnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców lub rejestru Pesel - pdf |
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCHInformacja o przetwarzaniu danych osobowych - pdf. |
Autor: Stanowisko ds. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych - Roman Sodolski
Opublikowane przez: Roman Sodolski